بالا کشیدن رحم و مثانه

در بین زنان دیوار جلویی واژن وظیفه محافظت از مثانه را دارد این دیوار با افزایش سن، بارداری و زایمان تضعیف شده و سبب بروز پروپلاس یا همان افتادگی مثانه و رحم می شود در این صورت پزشک اقدام به بالا کشیدن رحم و مثانه می کند.

پروپلاس در معنی لقوی به افتادگی اندام ها از جای خود می گویند. پروپلاس مثانه و پروپلاس رحم در اثر شل شدن عضلات و لیگامان های دیواره واژن اتفاق می افتد. دیواره واژن به شکل یک ستون به حفظ موقعیت مثانه و رحم پرداخته و از خارج شدن آن ها از حالت طبیعی خود پیشگیری می کند.

در صورتی که این دیواره در اثر عوامل مختلف ، دیگر قادر به نگه داشتن رحم و مثانه نباشد عمل افتادن آن ها به درون واژن و کانال زایمان رخ داده و برآمدگی درون واژن به وجود می آورد. شدت این افتادگی در همه خانم ها به یک اندازه نیست و ممکن است به صورت خفیف یا شدید اتفاق بی افتد. در حالت خفیف تنها مقداری از رحم یا مثانه به داخل واژن پیشروی می کند اما در موارد شدید گاهی افتادگی به حدی است که رحم یا مثانه به دهانه ورودی واژن نزدیک شده و حتی ممکن است مقداری از بافت آن ها از واژن نیز بیرون بزند.

افتادگی مثانه یا پروپلاس مثانه را سیستوسل نیز می نامند، بروز این بیماری خطر ابتلا به عفونت ادراری را به دنبال دارد.

بالا کشیدن رحم و مثانه 1

علائم افتادگی رحم و مثانه چیست

پروپلاس چنانچه در حالت خفیف رخ دهد اغلب شامل عوامل خاصی نمی باشد اما در موارد معمول یا حاد علائم زیر بروز می کند:

1. احساس ناراحتی ، درد و تیر کشیدن در لگن و نواحی آن مثل کمر ، ران ها ، زیر شکم و غیره
  2. تکرر ادرار و عدم توانایی نگه داشتن آن به طور معمول و طبیعی
  3. احساس فشار یا سنگینی درون واژن
  4. بیرون زدگی بخشی از بافت رحم یا مثانه از دهانه ورودی واژن
  5. نشت ادرار به خصوص در زمان خنده ، عطسه و سرفه شدید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین
  6. بروز اختلال در هنگام دفع مدفوع
  7. احساس درد و نشت ادراری در زمان مقاربت جنسی
  8. اختلال در ارگاسم

دلایل بروز پروپلاس رحم و مثانه

افتادگی مثانه و رحم در اثر علت های مختلفی به وجود می آید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

• اولین و مهمترین علت بروز پروپلاس رحم و مثانه زایمان طبیعی می باشد. بانوانی که زایمان های طبیعی متعددی را تجربه کرده اند به علت فشار و تنش های ناشی از آن کاندیدای اصلی ابتلا به این نوع بیماری هستند. از طرفی نوزادانی که سر بزرگی دارند می توانند به هنگام خروج به مثانه آسیب برسانند یا عضلات نگهدارنده آن ها را تضعیف کنند.
  • یائسگی و کم شدن سطح استروژن
  • ضعیف شدن عضلات در اثر افزایش سن و پیری
  • قرار گرفتن در معرض ضربات شدید مثل تصادف
  • انجام برخی عمل ها مثل عمل هیسترکتومی
  • چاقی و داشتن اضافه وزن زیاد
  • سرفه های مزمن و طولانی مدت
  • بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین
  • افرادی که دچار یبوست های مزمن هستند نیز به خاطر زور زدن های زیاد به این عارضه مبتلا می گردند.

روش های درمان افتادگی رحم و مثانه

1. در موارد خفیف با تمرینات کگل می توان عضلات کف لگن را تقویت نمود و مشکل را برطرف کرد.
  2. بالا کشیدن رحم و مثانه به کمک وسیله ای به نام پساری. ( پساری ابزاری پلاستیکی و به شکل حلقه است که در بخش بالایی واژن قرار داده می شود و به کمک آن از افتادن رحم و مثانه به درون واژن جلوگیری می شود. )
  3. درمان افتادگی مثانه و رحم در موارد حاد به کمک جراحی انجام می پذیرد. در این حالت با ایجاد برش بر روی شکم ( لاپاراتومی ) یا از روش لاپاراسکوپی به درمان بیماری پرداخته می شود.

نوع جراحی با در نظر گرفتن موارد زیر انتخاب می شود:

• شدت بروز مشکل
  • سن بیمار
  • سوابق بیماری های فرد
  • تصمیم بیمار برای باروری در آینده
  • تمایل فرد برای حفظ عملکرد واژن و ادامه داشتن رابطه جنسی
  • و غیره

این نکته نیز قابل ذکر است که در حالت بسیار حاد این بیماری نیاز به تخلیه رحم و اقدام به عمل هیسترکتومی می باشد.

بالا کشیدن رحم و مثانه

مراقبتهای بعد از عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه

دوره نقاهت عمل افتادگی مثانه

در ادامه مراقبتهای بعد از عمل بالا کشیدن رحم و مثانه را بازگو می کنیم. شما می توانید با رعایت صحیح این مراقبت ها دوره نقاهت عمل افتادگی مثانه و رحم را کوتاه تر کنید.

1. داروهای تجویز شده را به صورت دقیق مصرف نمایید.
  2. مواد غذایی که از بروز یبوست پیشگیری می کند را میل کنید.
  3. در روز به مقدار فراوان آب بنوشید.
  4. پیاده روی و راه رفتن به بهبودی سریعتر کمک می کند.
  5. سعی کنید به مدت 6 هفته از انجام فعالیت های سنگین و خم و راست شدن های زیاد بپرهیزید.
  6. از دستشویی فرنگی استفاده کنید.
  7. پس از عمل بالا کشیدن رحم و مثانه تا زمان بهبودی کامل از مقاربت جنسی خودداری نمایید.
  8. پس از هربار دستشویی رفتن محل زخم را با سرم شستشو و بتادین شسته و خشک نمایید.
  9. 3 مرتبه در روز به مدت یک ربع درون لگن آب گرم و بتادین بنشینید و این کار را به مدت 3 هفته انجام دهید تا بخیه های جذبی جذب شوند.

درمان جدید افتادگی مثانه و رحم

تحریک الکتریکی و بیوفیدبک از انواع درمان های نوین به جهت درمان و تقویت عضلات کف لگن می باشد. روش کار هر یک به شرح زیر است:

تحریک الکتریکی

در این تکنیک پزشک از طریق وسیله ای به نام پروب که به یک دستگاه مخصوص متصل است و جریان های الکتریکی ایجاد می کند ، به عضلات و بافت های مورد نظر در واژن و کف لگن شک های ریز الکتریکی وارد می نماید ، این شک های الکتریکی کم در عضلات مورد نظر انقباض ایجاد می کند و در پی این انقباضات تقویت عضلات اتفاق می افتد.

بیوفیدبک

در این روش پزشک به کمک یک سنسور ، فعالیت عضلات و بافت های درون واژن و کف لگن را مورد بررسی قرار داده و برطبق آن تمریناتی را برای تقویت این عضلات تجویز می نماید.