درباره بالا کشیدن رحم و مثانه

در بین زنان دیوار جلویی واژن ، وظیفه محافظت از مثانه را دارد. این دیوار با افزایش سن ، بارداری و زایمان تضعیف شده و سبب بروز پرولاپس یا همان افتادگی مثانه و رحم می شود. در این صورت پزشک اقدام به بالا کشیدن رحم و مثانه ، عمل ترمیم کف لگن ، می کند.

بالا کشیدن رحم و مثانه

پرولاپس در معنی لقوی به افتادگی اندام ها از جای خود گفته می شود. پرولاپس مثانه و پرولاپس رحم ، در اثر شل شدن عضلات و لیگامان های دیواره واژن اتفاق می افتد. دیواره واژن به شکل یک ستون به حفظ موقعیت مثانه و رحم پرداخته و از خارج شدن آن ها از حالت طبیعی خود ، پیشگیری می کند.

در صورتی که این دیواره در اثر عوامل مختلف ، دیگر قادر به نگه داشتن رحم و مثانه نباشد ؛ عمل افتادن آن ها به درون واژن و کانال زایمان رخ داده و برآمدگی درون واژن ، به وجود می آورد. شدت این افتادگی در همه خانم ها به یک اندازه نیست و ممکن است ، به صورت خفیف یا شدید اتفاق بی افتد. در حالت خفیف تنها مقداری از رحم یا مثانه به داخل واژن پیشروی می کند ؛ اما در موارد شدید گاهی افتادگی به حدی است ، که رحم یا مثانه به دهانه ورودی واژن نزدیک شده و حتی ممکن است مقداری از بافت آن ها ، از واژن نیز بیرون بزند.

افتادگی مثانه یا پرولاپس مثانه را سیستوسل نیز می نامند ، بروز این بیماری خطر ابتلا به عفونت ادراری را به دنبال دارد.

علائم افتادگی رحم و مثانه چیست ؟

پرولاپس چنانچه در حالت خفیف رخ دهد ، اغلب شامل عوامل خاصی نمی باشد .اما در موارد معمول یا حاد علائم زیر بروز می کند:

1. احساس ناراحتی ، درد و تیر کشیدن در لگن و نواحی آن مثل کمر ، ران ها ، زیر شکم و غیره
  2. تکرر ادرار و عدم توانایی نگه داشتن آن به طور معمول و طبیعی
  3. احساس فشار یا سنگینی درون واژن
  4. بیرون زدگی بخشی از بافت رحم یا مثانه از دهانه ورودی واژن
  5. نشت ادرار به خصوص در زمان خنده ، عطسه و سرفه شدید یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین
  6. بروز اختلال در هنگام دفع مدفوع
  7. احساس درد و نشت ادراری در زمان مقاربت جنسی
  8. اختلال در ارگاسم

دلایل بروز پرولاپس رحم و مثانه

افتادگی مثانه و رحم در اثر علت های مختلفی به وجود می آید ؛ که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

• اولین و مهمترین علت بروز پرولاپس رحم و مثانه ، زایمان طبیعی می باشد. بانوانی که زایمان های طبیعی متعددی را تجربه کرده اند ، به علت فشار و تنش های ناشی از آن کاندیدای اصلی ابتلا به این نوع بیماری هستند. از طرفی نوزادانی که سر بزرگی دارند ، می توانند به هنگام خروج به مثانه آسیب برسانند ، یا عضلات نگهدارنده آن ها را تضعیف کنند.
  • یائسگی و کم شدن سطح استروژن
  • ضعیف شدن عضلات در اثر افزایش سن و پیری
  • قرار گرفتن در معرض ضربات شدید مثل تصادف
  • انجام برخی عمل ها مثل عمل هیسترکتومی
  • چاقی و داشتن اضافه وزن زیاد
  • سرفه های مزمن و طولانی مدت
  • بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین
  • افرادی که دچار یبوست های مزمن هستند نیز به خاطر زور زدن های زیاد به این عارضه مبتلا می گردند.

روش های درمان افتادگی رحم و مثانه

در موارد خفیف با تمرینات کگل می توان عضلات کف لگن را تقویت نمود و مشکل را برطرف کرد.

بالا کشیدن رحم و مثانه به کمک وسیله ای به نام پساری. ( پساری ابزاری پلاستیکی و به شکل حلقه است که در بخش بالایی واژن قرار داده می شود و به کمک آن از افتادن رحم و مثانه به درون واژن جلوگیری می شود. )

درمان افتادگی مثانه و رحم در موارد حاد به کمک جراحی انجام می پذیرد. در این حالت با ایجاد برش بر روی شکم ( لاپاراتومی ) یا از روش لاپاراسکوپی به درمان بیماری پرداخته می شود.

نوع جراحی با در نظر گرفتن موارد زیر انتخاب می شود :

• شدت بروز مشکل
  • سن بیمار
  • سوابق بیماری های فرد
  • تصمیم بیمار برای باروری در آینده
  • تمایل فرد برای حفظ عملکرد واژن و ادامه داشتن رابطه جنسی
  • و غیره

این نکته نیز قابل ذکر است که در حالت بسیار حاد این بیماری نیاز به تخلیه رحم و اقدام به عمل هیسترکتومی می باشد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه

در ادامه مراقبت های بعد از عمل بالا کشیدن رحم و مثانه را بازگو می کنیم. شما می توانید با رعایت صحیح این مراقبت ها دوره نقاهت عمل افتادگی مثانه و رحم را کوتاه تر کنید.

• داروهای تجویز شده را به صورت دقیق مصرف نمایید.
  • مواد غذایی که از بروز یبوست پیشگیری می کند را میل کنید.
  • در روز به مقدار فراوان آب بنوشید.
  • پیاده روی و راه رفتن به بهبودی سریعتر کمک می کند.
  • سعی کنید به مدت 6 هفته از انجام فعالیت های سنگین و خم و راست شدن های زیاد بپرهیزید.
  • از دستشویی فرنگی استفاده کنید.
  • پس از عمل بالا کشیدن رحم و مثانه تا زمان بهبودی کامل از مقاربت جنسی خودداری نمایید.
  • پس از هربار دستشویی رفتن محل زخم را با سرم شستشو و بتادین شسته و خشک نمایید.
  • 3 مرتبه در روز به مدت یک ربع درون لگن آب گرم و بتادین بنشینید و این کار را به مدت 3 هفته انجام دهید تا بخیه های جذبی جذب شوند.

درمان جدید افتادگی مثانه و رحم

تحریک الکتریکی و بیوفیدبک از انواع درمان های نوین به جهت درمان و تقویت عضلات کف لگن می باشد. روش کار هر یک به شرح زیر است:

تحریک الکتریکی

در این تکنیک پزشک از طریق وسیله ای به نام پروب که به یک دستگاه مخصوص متصل است و جریان های الکتریکی ایجاد می کند ، به عضلات و بافت های مورد نظر در واژن و کف لگن شک های ریز الکتریکی وارد می نماید ، این شک های الکتریکی کم در عضلات مورد نظر انقباض ایجاد می کند و در پی این انقباضات تقویت عضلات اتفاق می افتد.

بیوفیدبک

در این روش پزشک به کمک یک سنسور ، فعالیت عضلات و بافت های درون واژن و کف لگن را مورد بررسی قرار داده و برطبق آن تمریناتی را برای تقویت این عضلات تجویز می نماید.