زایمان طبیعی و سزارین

فرزندان یکی از بزرگترین زیبایی ها و دلخوشی های زندگی هر پدر و مادری است. مادران باردار به جهت دنیا آوردن فرزند یا فرزندان خود دو روش زایمان طبیعی و سزارین  را پیش رو دارند که هر کدام از آن ها مزیت ها و معایب خاص خود را دارند و مادران حق دارند با اگاهی کامل نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند. دکتر فرزانه حسینی اصل بهترین جراح و متخصص زنان و زایمان در اهواز در رابطه با این نوع روش های زایمان مطالبی را بیان کرده اند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. شما عزیزان با خواندن این مقاله می توانید به راحتی درست ترین تصمیم را بگیرد.

 

زایمان طبیعی و سزارین

 

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یک روش سنتی برای تولد نوزاد می باشد. پزشک در این روش بنا به نیاز مادر می تواند از داروهای تسکین دهنده درد یا داروهای تسریع کننده زایمان استفاده نماید. در زایمان طبیعی ، نوزاد از طریق کانال زایمان متولد می گردد و مادر نیازی به جراحی و بیهوشی ندارد.

زایمان سزارین

در زایمان سزارین که یک روش جراحی محسوب می شود ، برشی بر روی شکم و رحم مادر انجام گرفته و نوزاد از رحم مادر خارج می گردد. پزشک در معاینات قبل از زایمان و در دوران بارداری توان مادر را به جهت زایمان طبیعی و سزارین  بررسی کرده و چنانچه مادر امکان زایمان طبیعی را نداشته باشد عمل سزارین را برای او تجویز می کند و می تواند زمان انجام آن را مشخص نماید که به آن سزارین برنامه ریزی شده می گویند اما در برخی موارد هم هست که مادر برای زایمان طبیعی اقدام نموده اما به علل پیش بینی نشده ای ممکن است مادر یا کودک در خطر قرار بگیرند که در آن صورت نیز عمل سزارین اورژانسی انجام می گیرد.

فیلم زایمان سزارین توسط بهترین دکتر زنان و زایمان اهواز

 

چه زمان زایمان طبیعی و سزارین انجام می شود ؟

طبق گفته های بهترین دکتر زنان اهواز در موارد زیر زایمان طبیعی امکان پذیر نبوده و از زایمان سزارین استفاده می شود :

  1. به هنگام عدم پیشرفت مراحل زایمان
  2. در شرایطی که عمل اکسیژن رسانی به جنین افت می کند
  3. هنگامی که جنین در شرایط صحیح برای تولد به سبک طبیعی قرار نمی گیرد و به اصطلاح در رحم نمی چرخد.
  4. چنانچه مادر چند قلو داشته باشد نمی توان از زایمان طبیعی استفاده نمود و لازم است مادر سزارین انجام دهد.
  5. زمانی که جنین بیش از اندازه بزرگ باشد.
  6. اگر مادر بیماری خاصی داشته باشد.
  7. هنگامی که بند ناف در موقعیت خطرناکی قرار گرفته باشد.
  8. در صورتی که جفت دچار اشکال بوده و عمل خونرسانی به جنین را با اختلال مواجه کند.

 

زایمان طبیعی و سزارین

 

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

یکی از دغدغه های مادران جوان این است که کدام یک از روش های زایمان برای آن ها بهتر است: زايمان طبيعي يا سزارين .

انتخاب روش زایمان پس از انجام آزمایشات و معاینات لازم از طرف پزشک معالج شما توصیه می گردد. در ادامه برخی مزایا و معایب این دو زایمان را شرح می دهیم:

  • تفاوت تاریخ زایمان طبیعی و سزارین: در زایمان طبیعی امکان تشخیص دقیق زمان زایمان وجود ندارد و یک زمان حدودی به مادر گفته می شود اما در سزارین این امکان وجود دارد.
  • درد  : با توجه به اینکه در زایمان سزارین بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد بنابراین به هنگام تولد نوزاد اغلب مادر دردی را احساس نمی کند اما پس از رفع بیهوشی و بی حسی ممکن است دردهای پس از انجام جراحی سزارین به سراغ او بیاید.
  • زخم های به جا مانده : با توجه به اینکه معمولا در مراحل زایمان طبیعی زخم و برشی بر بدن ایجاد نمی شود در نتیجه بهبودی در مادرانی که طبیعی زایمان کرده اند سریع تر اتفاق می افتد.

ویدیو سزارین در اهواز توسط بهترین جراح زنان و زایمان خوزستان

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

بدون شک یکی از مهم ترین و اساسی ترین سوالاتی که در دوران بارداری بر سر انتخاب نوع زایمان برای کادران به وجود می اید و باعث می شود آن ها بر سر دو راهی قرار گیرند این است که بین زایمان طبیعی و سزارین کدام یک را انتخاب کنند. همانطور که می دانید آنچه که پزشکان برای نوع زایمان شما پیشنهاد می دهند زایمان طبیعی است. گرچه که این نوع زایمان از دیرباز تا کنون به دلایل مختلفی از جمله عدم نیاز به بستری و دوران نقاهت طولانی و برخی از مسائل ایدئولوژیکی مورد استقبال زنان بوده اما به مروز زمان به دلیل اینکه در حین سزارین بیمار درد کمتری را احساس می کند یا دیگر نیازی به برش در قسمت دهانه واژن ندارد ، تمایل بانوان برای استفاده از این تکنیک به مرور زمان بیشتر شده است. از همین رو این سوال به وجود می اید که کدام یک از این دور روش زایمان یعنی زایمان طبیعی و سزارین برای تولد نوزاد مناسب است. با مشاهده برخی از مزایا می توان یک تکنیک را بر دیگری ارجح دانست  که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

  • میزان خونریزی :

میزان خونریزی در زایمان طبیعی به مراتب کمتر از روش سزارین است. البته این مورد در مادرانی که به قصد زایمان طبیعی مراجعه کرده اند اما نیاز مند روش سزارین شده اند بیشتر با آن رو به رو می شوند. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در صورت انجام زایمان به شکل خونریزی امکان خونریزی برای دفعات بعد بیشتر خواهد شد. لذا باید در انتخاب روش خود دقت بیشتری داشته باشید.

  • مدت زمان بستری:

از دیگر مزایایی که میان زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد مدت زمان زمان بستری است. این مورد برای تمامی مادران روشن است که دوره نقاهت در روش سزارین به دلیل استفاده از دارو های بیهوشی و به وجود آمدن برش بر روی شکم برای خارج کردن نوزاد بیشتر از طبیعی است.

زایمان طبیعی یا سزارین

نظرات بسته شده است.

تماس با دکتر