عفونت واژینال

عارضه عفونت واژینال

عفونت واژینال یا اصطلاحا واژینیت ، در بین خانم ها بسیار متداول بوده و به جرأت می توان گفت اکثر خانم ها در طول زندگی خود حداقل یکبار با التهاب یا عفونت واژن روبرو بوده اند.

لازم به ذکر است که برخی بانوان در قیاس با برخی دیگر ، به دلایلی که هنوز به تایید نرسیده ؛ بیشتر در معرض ابتلا به عفونت واژينال قرار دارند.

عوامل موثر در ابتلا به عفونت واژينال :

در ذیل به مهم ترین عللی که ریسک بروز عفونت واژينال را افزایش می دهند اشاره نموده ایم :

• دوش واژینال
  • فعالیت‌ متعدد جنسی
  • دیابت کنترل ‌نشده
  • استفاده از داروهای ضدبارداری
  • تغییرات هورمونی در پی یائسگی
  • عفونت های ناشی از مقاربت جنسی
  • پوشیدن لباس زیر مرطوب و تنگ
  • مصرف برخی داروها از قبیل آنتی بیوتیک ها و استروئیدها
  • استفاده از برخی محصولات بهداشتی در ناحیه واژن اعم از اسپری های واژینال و دئودورانت ها

عفونت واژینال

انواع عفونت واژينال :

• عفونت های باکتریایی : این نوع از عفونت ، سبب بروز ترشحاتی به رنگ سفید ، خاکستری یا زرد می شود و غالبا پس از رابطه جنسی مشاهده می گردد.
  • عفونت های مخمر : عفونت های مخمر به طور معمول خارش ایجاد می کنند و در صورتی که با ترشح همراه باشند ، این ترشح به رنگ سفید بوده و بسیار پر حجم خواهد بود.
  • تریکومونیازیس : این نوع عفونت ، خارش و بوی واژن را به دنبال دارد و رنگ آن زرد متمایل به سبز است و گاها ممکن است قرمز رنگ باشد.

علائم عفونت واژینال :

در ابتدا لازم به ذکر است که برخی از عفونت های واژن ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند.

بنابراین ترشح از واژن ناشی از عفونت واژينال ، در برخی خانم ها می تواند بدون خارش و سوزش و یا هر یک از علائمی باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که تغییر در حجم و رنگ ترشحات واژن از بدیهی ترین علائم عفونت واژينال محسوب می گردد ؛ اما این اختلال تنها به بروز این ترشحات ، محدود نشده و علائم دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

البته ناگفته نماند که علائم عفونت واژينال بسته به نوع عفونت ، متفاوت خواهد بود ؛ اما به طور کلی برخی از شایع ترین این علائم عبارتند از :

• بوی نامطبوع از واژن
  • احساس درد در هنگام دفع ادرار
  • احساس درد در حین مقاربت جنسی
  • خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی
  • احساس سوزش و خارش آزار دهنده در ناحیه واژن

درمان عفونت واژینال :

نوع عفونت واژينال در هر فردی می تواند متفاوت باشد ؛ از این رو با توجه به نوع عفونت ، نوع درمان نیز متفاوت خواهد بود.

اگرچه عفونت های واژینال ، خطرات جدی به دنبال ندارند و سلامت فرد را تهدید نمی کنند ؛ اما توصیه می شود در صورت مواجهه با علائم آن حتما به جراح و متخصص زنان مراجعه فرمایید.

هشت + 17 =