عمل لاپاراسکوپی

در جراحی لاپاراسکوپی ، برخلاف جراحی به روش باز ؛ دیگر نیازی به ایجاد برش بر روی شکم و باز کردن آن وجود ندارد و تنها با ایجاد یک برش ظریف در شکم و انتقال دستگاه لاپاراسکوپي به درون شکم به بررسی ، تشخیص و درمان نواحی داخلی شکم و لگن بیمار پرداخته می شود. ( بهترین متخص زنان اهواز )

تشخیص و درمان

زمانی که نوع بیماری از طریق سایر روش های درمانی قابل تشخیص نبود ، از این روش به منظور یافتن و تشخیص منابع درد لگن و شکم استفاده می شود.

از مزیت های لاپاراسکوپي می توان به این موضوع اشاره کرد که در صورتی که در هر مرحله از عمل مشکلی پدید آید ، بلافاصله و به سرعت قابل درمان است. به همین دلیل این روش کاملا بی خطر بوده و از امنیت بالایی برخوردار می باشد.

کاربردهای لاپاراسکوپی

• امکان بررسی مشکلات ناباروری در زنان را فراهم می کند.
  • امکان بررسی آسیب دیدگی هایی که بر اثر بافت آندومتریوز پدید آمده وجود دارد.
  • کیست های تخمدان غیر قابل درمان را از این طریق از بدن بانوان خارج می سازند.
  • از این طریق می توان بارداری خارج از رحم را کنترل نمود.

لاپاراسکوپی

• به منظور یافتن یا از بین بردن چسبندگی های ناشی از بافت های اسکار می توان از روش لاپاراسکوپي استفاده نمود.
  • از این طریق می توان نسبت به حذف و برداشتن کیسه صفرا و آپاندیس اقدام نمود.
  • از طریق عمل لاپاراسکوپي می توان اختلالات مربوط به کف لگن همچون بی اختیاری ادرار و پرولاپس ارگان لگن را درمان کرد.
  • از این روش می توان سرطان اندام های داخلی همچون سرطان کبد و پانکراس را تشخیص داد.
  • جراحی لاپاراسکوپي را می توان برای درمان برخی سرطان ها همچون کولورکتال انجام داد.

مزایای عمل لاپاراسکوپی

1. پس از اتمام درمان توسط عمل لاپاراسکوپي بیمار دوران نقاهت کوتاه تری نسبت به جراحی باز تجربه می کند.
  2. ترخیص بیمار زودتر انجام شده و می تواند در منزل استراحت نماید.
  3. زخم های ایجاد شده طی این جراحی بسیار کوچک است.
  4. احتمال بروز عفونت بسیار کم می باشد.

به چه دلایلی از لاپاراسکوپی تشخیصی استفاده می شود ؟

• درد ناگهانی
  • لگن ناباروری بدون علت سابقه عفونت لگن
  • بیماری های قابل تشخیص توسط لاپاراسکوپی
  • ناباروری
  • آندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • چسبندگی لگن
  • آبسه لگن یا کبد
  • بیماری التهابی لگن
  • سرطان دستگاه تناسلی
  • حاملگی خارج از رحم
  • کیست تخمدان یا تومورهای آن

برخی از موارد درمانی لاپاراسکوپی عبارتند از :

• به فیبروم
  • بستن لوله ها
  • برداشتن میوم
  • برداشتن تخمدانها
  • از بین بردن چسبندگی
  • بر داشتن کیست تخمدان
  • مسدود کردن جریان خون
  • درمان حاملگی خارج رحم
  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم
  • باز کردن لوله هایی که قبلاً بسته شده
  • تخریب بافت آندومتر که درمانی برای آندومتریوز است و یا خارج کردن اندومتریوز

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها

به طور کلی لاپاراسکوپي در راستای تشخیص و درمان بیماری های زنان نیز مورد استفاده قرار می گیرد ؛ یکی از موارد استفاده لاپاراسکوپي در حوزه زنان ، بررسی و درمان اختلالات و ناهنجاری های مرتبط با رحم و تخمدان ها می باشد.

بدین منظور در ناحیه زیر شکم بیمار ، یک برش کوچک ایجاد شده و از این طریق ، لاپاراسکوپ وارد شکم بیمار می شود ؛ سپس رحم و تخمدان ها به طور کامل مورد بررسی و در صورت لزوم ، تحت درمان قرار می گیرند.

دکتر حسینی اصل جراح و متخصص زنان از برترین متخصصان زنان در شهر اهواز می باشند ، ایشان با تکیه بر تجربه و توانمندی خویش و نیز بهره وری از نوین ترین ابزارها و ادوات پزشکی ، کلیه خدمات و جراحی های درمانی و زیبایی زنان را به بهترین نحو ممکن به انجام می رسانند.

شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید به منظور انجام عمل لاپاراسکوپی با اطمینان خاطر به مطب دکتر حسینی اصل مراجعه نمایید و از خدمات بروز ایشان بهره مند گردید.

اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

• افراد باید قبل از انجام عمل لاپاراسکوپي ، آزمایشات و عکسبرداری هایی که پزشک درخواست کرده است را انجام دهند.
  • افرادی که قرار است تحت عمل لاپاراسکوپي قرار گیرند ؛ باید از حدودا 12 ساعت قبل از عمل ، ناشتا باشند و از مصرف هر گونه ماده خوراکی و نوشیدنی اجتناب نمایند.
  • افرادی که حساسیت دارویی دارند یا داروی خاصی مصرف می کنند ، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.
  • افرادی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند ؛ موظفند قبل از انجام عمل لاپاراسکوپي ، پزشک خود را در جریان بگذارند.
  • توجه داشته باشید که در روز عمل لاپاراسکوپي ، باید از به همراه داشتن هر گونه زیورآلات و ابزار فلزی خودداری گردد.
  • زمان مناسب جهت انجام عمل لاپاراسکوپي ، پس از اتمام پروسه قاعدگی می باشد.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

• بعد از لاپاراسکوپی ، پس ازبررسی علائم حیاتی بیمار ؛ باید تا زمانی که اثرات ماده بیهوشی از بین برود بیمار در اتاق ریکاوری بماند.
  • پس از آن که فرد به هوش آمده و بعد از ارزیابی های پزشک معالج از مرکز جراحی ترخیص شد ؛  توصیه می شود که تا 24 ساعت به هیچ عنوان بانداژ را از روی زخم موضع عمل بر نداشته و چسب جراحی را نیز از روی زخم جدا ننماید.
  • فرد تا یک روز بعد از جراحی لاپاراسکوپی ، نباید استحمام نماید ؛ اما پس از این بازه زمانی ، حمام کردن مانعی ندارد و خیس شدن موضع زخم نیز بلامانع می باشد ؛ البته مشروط به این که پس از پایان استحمام ، محل زخم را به آرامی خشک نماید.
  • لازم به ذکر است که باقی ماندن رطوبت در موضع عمل می تواند سبب ایجاد عفونت شده و مشکلات متعددی برای فرد پدید آورد.
  • حرکت دادن لگن ، مادامی که پزشک تایید نکرده ؛ ممنوع می باشد و فرد باید از حرک دادن لگن خودداری نماید.

سایر مراقبت های مهم بعد از لاپاراسکوپی

• افراد تحت هیچ شرایطی ، بلافاصله بعد از لاپاراسکوپی ؛ مجاز به رانندگی نمی باشند و باید در هنگام ترخیص از مرکز جراحی حداقل یک نفر آن ها را همراهی کند.
  • احساس درد و ناراحتی در موضع جراحی ، پس از عمل لاپاراسکوپی ؛ امری بدیهی است و معمولا تا یک هفته با آن مواجه خواهید بود ؛ البته میزان درد به حدی نیست که برای فرد قابل تحمل نباشد و معمولا با مصرف داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک معالج می توان آن را کنترل نمود.
  • ضمنا ناگفته نماند که استفاده از کمپرس سرد یاگرم ، نیز می تواند در تقلیل و التیام درد موثر واقع گردد.
  • در خصوص تغذیه بعد از عمل لاپاراسکوپی ، توجه داشته باشید که باید برنامه غذایی خود را با غذاهای سالم و حاوی فیبر فراوان نظیر میوه ، نان و سبزیجات آغاز نمایید و تا 5 روز این موارد را به وفور به مصرف برسانید.
  • در طول دوران نقاهت عمل لاپاراسکوپی ، باید آب به میزان زیاد بنوشید.
  • مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی بعد از عمل لاپاراسکوپی تا زمانی که پزشک تان معین نموده ، ممنوع می باشد.

در پایان لازم به ذکر است که چنانچه طی دوره نقاهت خود با علامی از قبیل درد شدید در ناحیه شکم ، درد در هنگام اجابت مزاج و دفع ادرار ، افزایش درجه حرارت بدن ، حالت تهوع و استفراغ و خونریزی شدید در موضع عمل مواجه شدید ؛ حتما سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.