مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

دستورات و مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

مراقبت های بعد از واژینوپلاستی : واژینوپلاستی یا عمل تنگ کردن واژن ، هم با روش جراحی و هم با تکنیک لیزر قابل انجام است. قاعدتا انجام عمل واژینوپلاستی با لیزر ؛ به دلیل غیرتهاجمی بودن این روش ، نیاز به رعایت مراقبت های خاصی پس از عمل ندارد ؛ اما چنانچه واژینوپلاستی به روش جراحی انجام پذیرد افراد می بایست پس از انجام آن دستورالعمل هایی را رعایت نمایند.

دوران نقاهت بعد از واژینوپلاستی

• جهت کنترل خونریزی ، پس از عمل واژینوپلاستی به مدت 24 ساعت  پانسمان واژینال انجام خواهد شد ؛ همچنین یک سوند ادرار نیز به مدت 24 الی 48 ساعت بعد از عمل ، در واژن یا مهبل بیمار قرار داده می شود.
  • پس از عمل ممکن است بیمار حالت تهوع و استفراغ داشته باشد ؛ این موضوع نگران کننده نیست ، زیرا غالبا در پی اثرات ناشی از داروی بیهوشی پدید می آید و به تدریج و با از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی ، برطرف می شود.
  • بیمار به مدت 1 الی 2 ساعت پس از عمل ، در اتاق ریکاوری تحت نظارت قرار خواهد گرفت ؛ هنگامی که علائم حیاتی وی به صورت طبیعی بازگشت ، متخصص بیهوشی اجازه بستری بیمار در بخش را صادر می کند.
  • پس از انتقال بیمار به بخش ، پزشک برای او آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از عفونت بعد از عمل پیشگیری نماید.
  • همچنین به منظور کاهش درد زخم ، برای بیمار داروی ضد التهاب و داروی مسکن نظیر استامینوفن تجویز می گردد.

مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

نکات و مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

• به مدت 24 تا 48 ساعت ابتدایی پس از عمل به هیچ عنوان نباید دوش بگیرید ، چرا که این کار می تواند باعث بروز عفونت گردد.
  • طی 2 هفته اول بعد از عمل ؛ جهت تمیز کردن ناحیه پرینه ( ناحیه مابین واژن و مقعد ) ، پس از دفع ادرار می بایست از دستمال های بهداشتی به آرامی استفاده کنید و پس از دفع مدفوع و شستشوی خود نیز باید با حوله به خوبی بدن تان را خشک کنید و از ایجاد رطوبت در اطراف زخم جراحی خودداری کنید تا سریعتر بهبود بیابید.
  • چند روز پس از عمل ، بیمار ممکن است در صورت خالی بودن روده ها نیز احساس نیاز به دفع مدفوع  داشته باشد ؛ این امر به دلیل بخیه ای است که در دیواره واژن خلفی بین روده و مهبل ایجاد شده است و جای نگرانی نیست.
  • جهت کاهش این حالت ، فرد می بایست به توصیه پزشک به خوبی استراحت نماید و از داروهای ملین که به منظور جلوگیری از یبوست تجویز شده است رأس ساعت استفاده نماید.
  • مصرف سیگار و الکل تا دو هفته بعد از عمل واژینوپلاستی برای بیمار ممنوع می باشد ؛ چرا که این موارد می توانند در روند ترمیم زخم و پروسه بهبودی اختلال ایجاد کنند.
  • به مدت 6 الی 8 هفته پس از عمل واژینوپلاستی ، باید از انجام حرکات بدنی شدید و ورزش هایی نظیر شنا و دوچرخه سواری و همچنین مقاربت جنسی خودداری شود.

سخن آخر

زخم های جراحی واژینوپلاستی معمولا طی 2 الی 4 هفته به مرور ترمیم می شوند ؛ پس از بهبود زخم ناشی از جراحی که غالبا 2 هفته به طول می انجامد ، بیمار می تواند به امور روزمره بازگردد.

خونریزی جزئی از مهبل طی 1 الی 2 هفته پس از عمل ، امری عادی است ؛ اما در صورتی که خونریزی تشدید شود یا زخم جراحی متورم گردد و درجه حرارت بدن بالا برود ، حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

1 + هفت =