مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

واژینوپلاستی یا عمل تنگ کردن واژن ، هم با روش جراحی و هم با تکنیک لیزر قابل انجام است. قاعدتا انجام این عمل با لیزر ؛ به دلیل غیرتهاجمی بودن این روش ، نیاز به رعایت مراقبت های خاصی پس از عمل ندارد ؛ اما چنانچه این عمل به روش جراحی انجام پذیرد افراد می بایست پس از انجام آن دستورالعمل هایی را تحت عنوان مراقبت های بعد از واژینوپلاستی رعایت نمایند.

لزوم رعایت نکات مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

همانطور که می دانید واژن از مهم ترین اعضای بدن زنان می باشد که در صورت بروز هر گونه مشکل می تواند به طور کل ذهن افراد را با خود درگیر کند و در امور روزمره او اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال در صورتی که افراد نکات مراقبتی را به خوبی رعایت نکنند و پس از انجام جراحی به عنونت دچار شوند ممکن است این عفونت گسترش پیدا کند و عوارض ناگواری را برای فرد به وجود آورد. از همین رو تمامی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند پس از این پروسه حتما تمامی نکات مراقبتی را رعایت کنند تا دچار عارضه ای جبران ناپذیر نشوند. به همین خاطر دکتر فرزانه حسینی اصل بهترین و مجرب ترین جراح و متخصص زنان در رابطه با نکات مراقبتی بعد از این عمل مطالبی را بیان نموده اند که مطالعه آن ها نه تنها زمان بسیار زیادی از شما نمی گیرد بلکه به شما نیز کمک می کند تا بهترین نتیجه را از عمل تنگ کردن واژن به دست آورید و دوران نقاهت خوب و کوتاهی داشته باشید.

مراقبت های بعد از واژینوپلاستی در دوران نقاهت

• جهت کنترل خونریزی ، پس از عمل به مدت 24 ساعت  پانسمان واژینال انجام خواهد شد ؛ همچنین یک سوند ادرار نیز به مدت 24 الی 48 ساعت بعد از عمل ، در واژن یا مهبل بیمار قرار داده می شود.
  • پس از عمل ممکن است بیمار حالت تهوع و استفراغ داشته باشد ؛ این موضوع نگران کننده نیست ، زیرا غالبا در پی اثرات ناشی از داروی بیهوشی پدید می آید و به تدریج و با از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی ، برطرف می شود.
  • بیمار به مدت 1 الی 2 ساعت پس از عمل ، در اتاق ریکاوری تحت نظارت قرار خواهد گرفت ؛ هنگامی که علائم حیاتی وی به صورت طبیعی بازگشت ، متخصص بیهوشی اجازه بستری بیمار در بخش را صادر می کند.
  • پس از انتقال بیمار به بخش ، پزشک برای او آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از عفونت بعد از عمل پیشگیری نماید.
  • به مدت 24 تا 48 ساعت ابتدایی پس از عمل به هیچ عنوان نباید دوش بگیرید ، چرا که این کار می تواند باعث بروز عفونت گردد.
  • مهم ترین نکته در مراقبت های بعد از واژینوپلاستی این است که به هیچ وجه نباید پس از این عمل تا گذشت یک الی دو هفته دخانیات مصرف کرد. چرا که مصرف دخانیات موجب تنگ شدن عروق خونی و در نتیجه کند شدن روند بهبودی خواهد شد. علاوه بر آن نیز به دلیل اینکه استعمال دخانیات باعث ضعیف و سست شدن عروق می شود احتمال پاره شدن رگ های ریز و کوچک افزایش پیدا می کند و در نتیجه ممکن است افراد دچار خونریزی شدید شوند.

مراقبت های بعد از واژینوپلاستی

• بهتر است در این دوره زمانی از تامپون ها استفاده نکنید ، در صورت نیاز از پد های بهداشتی استفاده کنید و مرتب آن ها تعویض نمایید تا دچار عفونت نشوید.
  • طی 2 هفته اول بعد از عمل ؛ جهت تمیز کردن ناحیه پرینه ( ناحیه مابین واژن و مقعد ) ، پس از دفع ادرار می بایست از دستمال های بهداشتی به آرامی استفاده کنید و پس از دفع مدفوع و شستشوی خود نیز باید با حوله به خوبی بدن تان را خشک کنید و از ایجاد رطوبت در اطراف زخم جراحی خودداری کنید تا سریعتر بهبود بیابید.
  • چند روز پس از عمل ، بیمار ممکن است در صورت خالی بودن روده ها نیز احساس نیاز به دفع مدفوع  داشته باشد ؛ این امر به دلیل بخیه ای است که در دیواره واژن خلفی بین روده و مهبل ایجاد شده است و جای نگرانی نیست.
  • همچنین به منظور کاهش درد زخم ، برای بیمار داروی ضد التهاب و داروی مسکن نظیر استامینوفن تجویز می گردد.
  • جهت کاهش این حالت ، فرد می بایست به توصیه پزشک به خوبی استراحت نماید و از داروهای ملین که به منظور جلوگیری از یبوست تجویز شده است رأس ساعت استفاده نماید.
  • به مدت 6 الی 8 هفته پس از عمل ، باید از انجام حرکات بدنی شدید و ورزش هایی نظیر شنا و دوچرخه سواری و همچنین مقاربت جنسی خودداری شود.

سخن آخر

زخم های جراحی معمولا طی 2 الی 4 هفته به مرور ترمیم می شوند ؛ پس از بهبود زخم ناشی از جراحی که غالبا 2 هفته به طول می انجامد ، بیمار می تواند به امور روزمره بازگردد. خونریزی جزئی از مهبل طی 1 الی 2 هفته پس از عمل ، امری عادی است ؛ اما در صورتی که خونریزی تشدید شود یا زخم جراحی متورم گردد و درجه حرارت بدن بالا برود ، حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

تماس با دکتر