هیستروسکوپی

هیستروسکوپی ؛ نوعی روش تشخیصی – درمانی است که برای تشخیص و درمان مشکلات رحم استفاده می شود. در آن ، از لوله ای باریک به نام هیستروسکوپ که مجهز به ابزاری شبیه به تلسکوپ و یک دوربین است ؛ برای دیدن داخل رحم استفاده می گردد. دکتر حسینی اصل بهترین متخصص زنان اهواز از حاذق ترین جراحان و متخصصان زنان استان خوزستان به شمار می روند ، ایشان با تکیه بر دانش و تجربیات بالای خویش ، خدمات درمانی و زیبایی حوزه بانوان را به بهترین نحو ممکن به مراجعین محترم خود ارائه می نمایند.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپ ، از طریق واژن به داخل رحم بیمار فرستاده می شود. نوع تشخیصی آن ، برای بررسی خونریزی غیرطبیعی رحم و مواردی از این قبیل انجام می شود. خونریزی غیرطبیعی ، به شدت یافتن خونریزی دوره های قاعدگی گفته می شود که بیشتر یا طولانی تر از حد معمول اتفاق می افتد. در هیستروسکوپی درمانی ، از هیستروسکوپ به عنوان ابزار جراحی استفاده می شود.

کابرد ها

طبق گفته های بهترین دکتر زنان و زایمان در اهواز با استفاده از این روش می توان مشکلات مربوط به رحم و دهانه آن را که ممکن است منجر به ناباروری شده باشد بررسی نمود. چنانچه مشکل خاصی مشاهده شد ، همزمان می توان نسبت به خارج کردن توده هایی همچون پولیپ یا فیبروم اقدام نمود. در ادامه برخی از مواردی که توسط هیستروسکوپی تشخیص و درمان می شوند را نام می بریم :

1. بررسی سرطان آندومتر
  2. بررسی شکل و اندازه رحم
  3. بررسی لوله‌ های رحم و باز کردن انسداد آنها
  4. از بین بردن بخش‌ها‌ی مشکل‌ ساز در دیواره رحم
  5. بررسی و خارج کردن فیبروئید یا پولیپ‌ها‌ی کوچک
  6. بررسی علت سقط‌ ها‌ی مکرر به همراه آزمایش ‌های دیگر
  7. خارج کردن IUD در صورت قرار گرفتن در وضعیتی اشتباه
  8. بررسی وجود بافت یا جای زخم در رحم و منجر به ناباروری
  9. بررسی علت گرفتگی شدید و خونریزی غیرعادی و درمان آن

آمادگی و اقدامات قبل از هیستروسکوپی

• در واقع بهترین زمان برای انجام این روش هنگامی که است فرد عادت ماهانه نیست ، چرا که در این شرایط ممکن است پزشک قادر به مشاهده واضح دیواره رحم نباشد.
  • چنانچه احتمال بارداری وجود دارد ، هيستروسکوپي باید حتما قبل از تخمک گذاری صورت گیرد تا پزشک از باردار نبودن فرد اطمینان داشته باشد.
  • قبل از شروع هیستروسکوپی ، به فرد داروی آرام بخش داده می شود و درمان تحت بی حسی یا بیهوشی کامل انجام خواهد شد. افرادی که لازم به بیهوشی دارند ، نباید از 8 ساعت قبل چیزی خورده باشند.
  • حداقل از یک روز قبل از درمان ، از انجام آزمایش ، دوش واژن ، تامپون و استفاده از دارو های واژینال خودداری نمایید.

هیستروسکوپی

دکتر فرزانه حسینی اصل بهترین دکتر عمل هیستروسکوپی در اهواز توصیه می کنند ؛ چنانچه به هر یک از موارد زیر دچار هستید ، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید تا انجام این پروسه لغو گردد :

• هر نوع مشکل قلبی یا ریوی
  • باردار بودن یا احتمال بارداری
  • مصرف هر نوع دارو یا حساسیت دارویی خاص
  • عفونت واژن ، دهانه رحم یا لگن در شش ماه گذشته
  • مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون مثل آسپرین و وارفارین

توجه داشته باشید که به تنهایی به بیمارستان یا کلینیک مراجعه نفرمایید و حتما به اتفاق یک همراه در محل درمان حضور داشته باشید.

مراقبت های بعد از جراحی هیستروسکوپی

هیستروسکوپی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. با این حال، بیمار باید برای چند ساعت پس از عمل در ریکاوری بماند تا از نظر علائم عوارض جانبی مانند خونریزی یا درد، تحت نظر قرار گیرد. در بیشتر موارد، بیمار می تواند در عرض 24 ساعت به فعالیت های عادی خود بازگردد. با این حال، مهم است که در چند روز اول پس از عمل، برای بهبودی کامل، مراقبت های خاصی را انجام دهید.

مراقبت هایی که به طور معمول صورت می گیرد :
استراحت : در چند روز اول پس از عمل، استراحت کافی داشته باشید. از انجام فعالیت های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
داروها : تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را طبق دستور مصرف کنید. این may include داروهای مسکن، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد بارداری هورمونی.
خونریزی : بعد از هیستروسکوپی، ممکن است خونریزی واژینال خفیف تا متوسط داشته باشید. از پدهای بهداشتی استفاده کنید و در صورت نیاز آنها را به طور مکرر عوض کنید. اگر خونریزی شدید یا همراه با لخته های بزرگ خون است، با پزشک خود تماس بگیرید.
درد : ممکن است بعد از عمل درد شکم یا گرفتگی عضلات داشته باشید. برای تسکین درد می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
حمام : تا 24 ساعت پس از عمل از دوش گرفتن یا حمام کردن خودداری کنید. پس از آن، می توانید حمام یا دوش کوتاه با آب ولرم داشته باشید. از شنا و غوطه ور شدن در آب تا زمانی که پزشک شما اجازه دهد، خودداری کنید.
رابطه جنسی : به مدت یک هفته یا تا زمانی که پزشک شما اجازه دهد، از رابطه جنسی خودداری کنید. این به رحم شما زمان می دهد تا به طور کامل بهبود یابد و خطر عفونت را کاهش می دهد.

مراقبت های خاص در صورت بروز یکی از علائم زیر :
کرامپ : اگر بعد از عمل درد شکم شدید دارید، می توانید از یک پد گرم کننده یا کیسه آب گرم برای تسکین درد استفاده کنید.
نفخ : ممکن است بعد از عمل احساس نفخ یا گاز داشته باشید. برای کمک به هضم غذا، غذاهای کوچک و مکرر بخورید و از نوشیدن نوشابه های گازدار خودداری کنید.
یبوست : داروهای مسکن می توانند باعث یبوست شوند. برای جلوگیری از یبوست، می توانید از فیبر و ملین های بدون نسخه مانند سنا یا بیزاک استفاده کنید.

توجه کنید که در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

– خونریزی شدید واژینال
– درد شدید شکم
– تب
– لرز
– بوی بد واژن
– ترشح چرکی از واژن
– مشکل در دفع ادرار
– علائم عفونت، مانند قرمزی، تورم، گرما یا درد در محل برش

نحوه انجام هیستروسکوپی

غالبا هيستروسکوپي توسط پزشک متخصص زنان و در اتاق عمل انجام می شود و فرد نیاز به بستری شدن نداشته و همان روز ترخیص می شود. اما در مواردی ممکن است هيستروسکوپي در مطب نیز صورت گیرد. قبل از شروع درمان به منظور آرامش و جلوگیری از احساس درد داروی بی حسی یا خواب آور به بیمار داده می شود.

برای انجام این پروسه از ابزاری به نام اسپکولوم که آغشته به ژل است استفاده شده و وارد واژن می شود. اسپکولوم به آرامی دیواره واژن را از هم باز کرده تا به راحتی درون واژن و دهانه رحم قابل مشاهده باشد. حتی ممکن است پزشک به منظور منبسط کردن رحم ، گاز یا مایع قندی یا نمکی غلیظ نیز وارد رحم کند.

طی هیستروسکوپی تصویر بزرگ شده ای از دیواره رحم و دهانه لوله های رحم در مانیتور نمایش داده می شود. در نهایت و در صورت لزوم به منظور انجام اقداماتی همچون نمونه بردای از رحم و خارج کردن بافت از آن ، از ابزاری به نام هیستروسکوپ استفاده می شود. به طور معمول این روش حدود نیم ساعت به طول می انجامد.

علل انجام عمل هیستروسکوپی

در مواقعی که پزشک متخصص زنان ، به دنبال خونریزی های رحمی در بیمار ؛ احتمال وجود پولیپ ها یا فیبروم های رحمی را بدهد یا این که مشکوک به وجود عوامل ایجاد کننده نازایی نظیر چسبندگی رحم و مواردی از این قبیل باشد ، عمل هيستروسکوپي را درخواست خواهد نمود.

مراقبت های بعد از جراحی

• طبق گفته های دکتر حسینی اصل بهترین متخصص زنان و زایمان و عمل هیستروسکوپی در اهواز ؛ اگر برای انجام این فرایند از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد ، بیمار باید استراحت کند تا اثرات بیهوشی برطرف شود ؛ سپس زمانی که ریکاوری انجام شد و بیمار احساس آماده بودن داشت ، ترخیص می شود و می تواند به منزل برود.
  • افراد به مدت 24 الی 48 ساعت پس از عمل جراحی باید به خوبی استراحت نمایند و در طول این مدت باید از رانندگی و انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارد اجتناب کنند. این عمل دوران نقاهت خاصی نداشته و فرد با 2 الی 3 روز استراحت ، به بهبودی نسبی دست یافته و قادر به بازگشت به امور روتین خود خواهد بود.
  • همچنین افرادی که تحت عمل هیستروسکوپی قرار گرفته اند ، باید توجه داشته باشند که داشتن رابطه جنسی تا سه هفته بعد از عمل برای آن ها ممنوع خواهد بود.
  • پزشک متخصص زنان ، به منظور کنترل درد احتمالی بعد از عمل ؛ برای بیمار داروی مسکن تجویز می کند که بیمار در صورت مواجهه با درد باید در ساعت تعیین شده و طبق دستور ، این داروها را به مصرف برساند. ( البته برخی افراد نیازی به مصرف مسکن نخواهند داشت )
  • بهترین دکتر زنان زایمان اهواز و دیگر شهر های ایران به منظور پیشگیری از بروز عفونت ، اقدام به تجویز داروی آنتی بیوتیک می نماید که فرد باید به مدت 3 الی 4 روز آن را به مصرف برساند.

خطرات و عوارض هیستروسکوپی

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که افراد در خصوص این عمل از پزشکان ، می پرسند این است که آیا این عمل عوارض دارد ؟ در پاسخ باید اشاره داشت که هيستروسکوپي یک روش نسبتا ایمن و بی خطر است و احتمال بروز عوارض پس از انجام آن ، تنها در کمتر از یک درصد موارد ممکن است رخ دهد.

طبق گفته های بهترین دکتر زنان اهواز عوارض عمل جراحی هيستروسکوپي عبارتند از :

• خونریزی شدید
  • آسیب به دهانه رحم یا خود رحم
  • عوارض جانبی ناشی از داروی بیهوشی

آیا این عمل درد دارد ؟

هیستروسکوپی در واقع یک عمل جراحی است و تحت بیهوشی انجام می پذیرد ، در نتیجه فرد در حین انجام آن هیچ گونه دردی نخواهد داشت. بعد از عمل نیز فرد ، تنها با درد مختصری در حد درد قاعدگی مواجه خواهد بود که به سهولت و با مصرف داروهای مسکن قابل التیام است.

هزینه عمل هیستروسکوپی در اهواز سال 1400 و 1401

هزینه این فرایند تشخیص و درمانی ؛ مبتنی بر نوع درمان ، متفاوت خواهد بود و پیش از بررسی های لازم نمی توان قیمت دقیق آن را برآورد نمود. لذا در راستای اطلاع از هزینه های عمل هیستروسکوپی بهتر است به مطب بهترین و متبحر ترین جراح و متخصص زنان در شهر محل زندگی خود مراجعه فرمایید.

تماس با دکتر