هیستروسکوپی

هیستروسکوپی ؛ نوعی روش تشخیصی – درمانی است که برای تشخیص و درمان مشکلات رحم استفاده می شود. در هیستروسکوپی ، از لوله ای باریک به نام هیستروسکوپ که مجهز به ابزاری شبیه به تلسکوپ و یک دوربین است ؛ برای دیدن داخل رحم استفاده می گردد. دکتر حسینی اصل بهترین متخصص زنان اهواز از حاذق ترین جراحان و متخصصان زنان استان خوزستان به شمار می روند ، ایشان با تکیه بر دانش و تجربیات بالای خویش ، خدمات درمانی و زیبایی حوزه بانوان را به بهترین نحو ممکن به مراجعین محترم خود ارائه می نمایند.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپ ، از طریق واژن به داخل رحم بیمار فرستاده می شود. هیستروسکوپی تشخیصی ، برای بررسی خونریزی غیرطبیعی رحم و مواردی از این قبیل انجام می شود.

خونریزی غیرطبیعی ، به شدت یافتن خونریزی دوره های قاعدگی گفته می شود که بیشتر یا طولانی تر از حد معمول اتفاق می افتد. در هیستروسکوپی درمانی ، از هیستروسکوپ به عنوان ابزار جراحی استفاده می شود.

کابردهای هیستروسکوپی

با استفاده از این روش می توان مشکلات مربوط به رحم و دهانه آن را که ممکن است منجر به ناباروری شده باشد بررسی نمود.

چنانچه مشکل خاصی مشاهده شد ، همزمان می توان نسبت به خارج کردن توده هایی همچون پولیپ یا فیبروم اقدام نمود.

در ادامه برخی از مواردی که توسط هیستروسکوپی تشخیص و درمان می شوند را نام می بریم :

1. بررسی سرطان آندومتر
  2. بررسی شکل و اندازه رحم
  3. بررسی لوله‌ های رحم و باز کردن انسداد آنها
  4. از بین بردن بخش‌ها‌ی مشکل‌ ساز در دیواره رحم
  5. بررسی و خارج کردن فیبروئید یا پولیپ‌ها‌ی کوچک
  6. بررسی علت سقط‌ ها‌ی مکرر به همراه آزمایش ‌های دیگر
  7. خارج کردن IUD در صورت قرار گرفتن در وضعیتی اشتباه
  8. بررسی وجود بافت یا جای زخم در رحم و منجر به ناباروری
  9. بررسی علت گرفتگی شدید و خونریزی غیرعادی و درمان آن

آمادگی و اقدامات قبل از هیستروسکوپی

در واقع بهترین زمان برای انجام این روش هنگامی که است فرد عادت ماهانه نیست ، چرا که در این شرایط ممکن است پزشک قادر به مشاهده واضح دیواره رحم نباشد.

چنانچه احتمال بارداری وجود دارد ، هیستروسکوپی باید حتما قبل از تخمک گذاری صورت گیرد تا پزشک از باردار نبودن فرد اطمینان داشته باشد.

حداقل از یک روز قبل از درمان ، از انجام آزمایش ، دوش واژن ، تامپون و استفاده از دارو های واژینال خودداری نمایید.

قبل از شروع هیستروسکوپی ، به فرد داروی آرام بخش داده می شود و درمان تحت بی حسی یا بیهوشی کامل انجام خواهد شد. افرادی که لازم به بیهوشی دارند ، نباید از 8 ساعت قبل چیزی خورده باشند.

هیستروسکوپی

چنانچه به هر یک از موارد زیر دچار هستید ، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید تا انجام هیستروسکوپی لغو گردد :

• هر نوع مشکل قلبی یا ریوی
  • باردار بودن یا احتمال بارداری
  • مصرف هر نوع دارو یا حساسیت دارویی خاص
  • عفونت واژن ، دهانه رحم یا لگن در شش ماه گذشته
  • مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون مثل آسپرین و وارفارین

توجه داشته باشید که به تنهایی به بیمارستان یا کلینیک مراجعه نفرمایید و حتما به اتفاق یک همراه در محل درمان حضور داشته باشید.

نحوه انجام هیستروسکوپی

غالبا هیستروسکوپی توسط پزشک متخصص زنان و در اتاق عمل انجام می شود و فرد نیاز به بستری شدن نداشته و همان روز ترخیص می شود. در مواردی ممکن است هیستروسکوپی در مطب نیز صورت گیرد.

قبل از شروع درمان به منظور آرامش و جلوگیری از احساس درد داروی بی حسی یا خواب آور به بیمار داده می شود.

برای انجام هیستروسکوپی از ابزاری به نام اسپکولوم که آغشته به ژل است استفاده شده و وارد واژن می شود. اسپکولوم به آرامی دیواره واژن را از هم باز کرده تا به راحتی درون واژن و دهانه رحم قابل مشاهده باشد. حتی ممکن است پزشک به منظور منبسط کردن رحم ، گاز یا مایع قندی یا نمکی غلیظ نیز وارد رحم کند.

طی هیستروسکوپی تصویر بزرگ شده ای از دیواره رحم و دهانه لوله های رحم در مانیتور نمایش داده می شود.

در نهایت و در صورت لزوم به منظور انجام اقداماتی همچون نمونه بردای از رحم و خارج کردن بافت از آن ، از ابزاری به نام هیستروسکوپ استفاده می شود.

به طور معمول این روش حدود نیم ساعت به طول می انجامد.

علل انجام عمل هیستروسکوپی

در مواقعی که پزشک متخصص زنان ، به دنبال خونریزی های رحمی در بیمار ؛ احتمال وجود پولیپ ها یا فیبروم های رحمی را بدهد یا این که مشکوک به وجود عوامل ایجاد کننده نازایی نظیر چسبندگی رحم و مواردی از این قبیل باشد ، عمل هیستروسکوپی را درخواست خواهد نمود.

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

اگر برای انجام هیستروسکوپی از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد ، بیمار باید استراحت کند تا اثرات بیهوشی برطرف شود ؛ سپس زمانی که ریکاوری انجام شد و بیمار احساس آماده بودن داشت ، ترخیص می شود و می تواند به منزل برود.

افراد به مدت 24 الی 48 ساعت پس از هیستروسکوپی باید به خوبی استراحت نمایند و در طول این مدت باید از رانندگی و انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارد اجتناب کنند.

عمل هیستروسکوپی دوران نقاهت خاصی نداشته و فرد با 2 الی 3 روز استراحت ، به بهبودی نسبی دست یافته و قادر به بازگشت به امور روتین خود خواهد بود.

پزشک متخصص زنان ، به منظور کنترل درد احتمالی بعد از هیستروسکوپی ؛ برای بیمار داروی مسکن تجویز می کند که بیمار در صورت مواجهه با درد باید در ساعت تعیین شده و طبق دستور ، این داروها را به مصرف برساند. ( البته برخی افراد نیازی به مصرف مسکن نخواهند داشت )

به منظور پیشگیری از بروز عفونت ، پزشک زنان اقدام به تجویز داروی آنتی بیوتیک می نماید که فرد باید به مدت 3 الی 4 روز آن را به مصرف برساند.

همچنین افرادی که تحت عمل هیستروسکوپی قرار گرفته اند ، باید توجه داشته باشند که داشتن رابطه جنسی تا سه هفته بعد از عمل برای آن ها ممنوع خواهد بود.

خطرات و عوارض هيستروسكوپی

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که افراد در خصوص عمل هیستروسکوپی ، می پرسند این است که آیا هیستروسکوپی عوارض دارد ؟

در پاسخ باید اشاره داشت که هیستروسکوپی یک روش نسبتا ایمن و بی خطر است و احتمال بروز عوارض پس از انجام آن ، تنها در کمتر از یک درصد موارد ممکن است رخ دهد.

عوارض هیستروسکوپی عبارتند از :

• خونریزی شدید
  • آسیب به دهانه رحم یا خود رحم
  • عوارض جانبی ناشی از داروی بیهوشی

هیستروسکوپی

آیا عمل هيستروسكوپی درد دارد ؟

هيستروسكوپی در واقع یک عمل جراحی است و تحت بیهوشی انجام می پذیرد ، در نتیجه فرد در حین انجام آن هیچ گونه دردی نخواهد داشت.

بعد از عمل نیز فرد ، تنها با درد مختصری در حد درد قاعدگی مواجه خواهد بود که به سهولت و با مصرف داروهای مسکن قابل التیام است.

هزینه عمل هيستروسكوپی

هزینه هیستروسکوپی ؛ مبتنی بر نوع درمان ، متفاوت خواهد بود و پیش از بررسی های لازم نمی توان قیمت دقیق آن را برآورد نمود.

لذا در راستای اطلاع از هزینه عمل هيستروسكوپی بهتر است به مطب جراح و متخصص زنان مراجعه فرمایید.