عمل هیستروسکوپی

در واقع هیستروسکوپی نوعی تکنیک تشخیصی درمانی است که طی آن از ابزار مخصوص استفاده شده که از واژن وارد رحم می شود و به بررسی و درمان مشکلات رحم می پردازد.

دکتر حسینی اصل بهترین متخصص زنان اهواز از حاذق ترین جراحان و متخصصان زنان استان خوزستان به شمار می روند ، ایشان با تکیه بر دانش و تجربیات بالای خویش ، خدمات درمانی و زیبایی حوزه بانوان را به بهترین نحو ممکن به مراجعین محترم خود ارائه می نمایند.

موارد تجویز هیستروسکوپی

با استفاده از این روش می توان مشکلات مربوط به رحم و دهانه آن را که ممکن است منجر به ناباروری شده باشد بررسی نمود.

چنانچه مشکل خاصی مشاهده شد ، همزمان می توان نسبت به خارج کردن توده هایی همچون پولیپ یا فیبروم اقدام نمود. در ادامه برخی از مواردی که توسط هیستروسکوپی تشخیص و درمان می شوند را نام می بریم :

1. بررسی سرطان آندومتر
  2. بررسی شکل و اندازه رحم
  3. بررسی لوله‌ های رحم و باز کردن انسداد آنها
  4. از بین بردن بخش‌ها‌ی مشکل‌ ساز در دیواره رحم
  5. بررسی و خارج کردن فیبروئید یا پولیپ‌ها‌ی کوچک
  6. بررسی علت سقط‌ ها‌ی مکرر به همراه آزمایش ‌های دیگر
  7. خارج کردن iud در صورت قرار گرفتن در وضعیتی اشتباه
  8. بررسی وجود بافت یا جای زخم در رحم و منجر به ناباروری
  9. بررسی علت گرفتگی شدید و خونریزی غیرعادی و درمان آن

آمادگی و اقدامات قبل از هیستروسکوپی

در واقع بهترین زمان برای انجام این روش هنگامی که است فرد عادت ماهانه نیست ، چرا که در این شرایط ممکن است پزشک قادر به مشاهده واضح دیواره رحم نباشد.

چنانچه احتمال بارداری وجود دارد ، هیستروسکوپی باید حتما قبل از تخمک گذاری صورت گیرد تا پزشک از باردار نبودن فرد اطمینان داشته باشد.

حداقل از یک روز قبل از درمان ، از انجام آزمایش ، دوش واژن ، تامپون و استفاده از دارو های واژینال خودداری نمایید.

قبل از شروع هیستروسکوپی ، به فرد داروی آرام بخش داده می شود و درمان تحت بی حسی یا بیهوشی کامل انجام خواهد شد. افرادی که لازم به بیهوشی دارند ، نباید از 8 ساعت قبل چیزی خورده باشند.

چنانچه به هر یک از موارد زیر دچار هستید ، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید تا انجام هیستروسکوپی لغو گردد :

• هر نوع مشکل قلبی یا ریوی
  • باردار بودن یا احتمال بارداری
  • مصرف هر نوع دارو یا حساسیت دارویی خاص
  • عفونت واژن ، دهانه رحم یا لگن در شش ماه گذشته
  • مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون مثل آسپیرین و وارفارین

توجه داشته باشید که به تنهایی به بیمارستان یا کلینیک مراجعه نفرمایید و حتما به اتفاق یک همراه در محل درمان حضور داشته باشید.

چگونگی هیستروسکوپی

غالبا هیستروسکوپی توسط پزشک متخصص زنان و در اتاق عمل انجام می شود و فرد نیاز به بستری شدن نداشته و همان روز ترخیص می شود. در مواردی ممکن است هیستروسکوپی در مطب نیز صورت گیرد.

قبل از شروع درمان به منظور آرامش و جلوگیری از احساس درد داروی بی حسی یا خواب آور به بیمار داده می شود.

برای انجام هیستروسکوپی از ابزاری به نام اسپکولوم که آغشته به ژل است استفاده شده و وارد واژن می شود. اسپکولوم به آرامی دیواره واژن را از هم باز کرده تا به راحتی درون واژن و دهانه رحم قابل مشاهده باشد. حتی ممکن است پزشک به منظور منبسط کردن رحم ، گاز یا مایع قندی یا نمکی غلیظ نیز وارد رحم کند.

طی هیستروسکوپی تصویر بزرگ شده ای از دیواره رحم و دهانه لوله های رحم در مانیتور نمایش داده می شود.

در نهایت و در صورت لزوم به منظور انجام اقداماتی همچون نمونه بردای از رحم و خارج کردن بافت از آن ، از ابزاری به نام هیستروسکوپ استفاده می شود.

به طور معمول این روش حدود نیم ساعت به طول می انجامد.

علل انجام عمل هیستروسکوپی

در مواقعی که پزشک متخصص زنان ، به دنبال خونریزی های رحمی در بیمار ؛ احتمال وجود پولیپ ها یا فیبروم های رحمی را بدهد یا این که مشکوک به وجود عوامل ایجاد کننده نازایی نظیر چسبندگی رحم و مواردی از این قبیل باشد ، عمل هیستروسکوپی را درخواست خواهد نمود.

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

هیستروسکوپی ؛ نوعی جراحی ساده و سرپایی است و پس از انجام آن ، شرایط بیمار بهبود یافته و ترخیص می گردد ؛ لذا بعد از عمل هیستروسکوپی ، نیاز به مراقبت خاصی وجود ندارد.

البته این بدان معنا نیست که فرد بعد از عمل هیستروسکوپی نیازی به رعایت هیچ گونه دستورالعمل مراقبتی ندارد ؛ چرا که در زمان ترخیص ، افراد معمولا با سرگیجه ، اختلال در راه رفتن ، بلع غذا و دفع ادرار مواجه می باشند.

از این رو توصیه می شود به مدت 24 الی 48 ساعت پس از عمل ، به خوبی استراحت نمایید و پس از آن اقدام به شروع فعالیت های روزمره خود کنید.

همچنین افرادی که تحت عمل هیستروسکوپی قرار گرفته اند ، باید توجه داشته باشند که داشتن رابطه جنسی تا سه هفته بعد از عمل برای آن ها ممنوع خواهد بود.

آیا عمل هیستروسکوپی عوارض دارد ؟

اگرچه از هیستروسکوپی به عنوان یک عمل جراحی ساده یاد می شود ، اما این جراحی نیز همچون دیگر جراحی ها چنانچه توسط یک جراح کم تجربه انجام پذیرد می تواند با عوارضی همراه باشد.

از جمله عوارض جراحی هیستروسکوپی ، می توان به پاره شدن رحم در حین جراحی اشاره نمود.

از این رو افرادی که بنا به هر دلیلی ملزم به انجام عمل هیستروسکوپی هستند ، باید به یک جراح و متخصص زنان مجرب و متبحر مراجعه نمایند.

هیستروسکوپی

آیا عمل هیستروسکوپی درد دارد ؟

هیستروسکوپی در واقع یک عمل جراحی است و تحت بیهوشی انجام می پذیرد ، در نتیجه فرد در حین انجام آن هیچ گونه دردی نخواهد داشت.

بعد از عمل نیز فرد ، تنها با درد مختصری در حد درد قاعدگی مواجه خواهد بود که به سهولت و با مصرف داروهای مسکن قابل التیام است.

دوره نقاهت عمل هیستروسکوپی چقدر است ؟

عمل هیستروسکوپی دوران نقاهت خاصی نداشته و فرد با 2 الی 3 روز استراحت ، به بهبودی نسبی دست یافته و قادر به بازگشت به امور روتین خود خواهد بود.

افراد بعد از عمل هیستروسکوپی ، باید به مدت 24 الی 48 ساعت از داروهای مسکن استفاده کنند. ( البته برخی افراد نیازی به مصرف مسکن نخواهند داشت )

به منظور پیشگیری از بروز عفونت ، پزشک زنان اقدام به تجویز داروی آنتی بیوتیک می نماید که فرد باید به مدت 3 الی 4 روز آن را به مصرف برساند.

هزینه عمل هیستروسکوپی

هزینه هیستروسکوپی ؛ مبتنی بر نوع درمان ، متفاوت خواهد بود و پیش از بررسی های لازم نمی توان قیمت دقیق آن را برآورد نمود.

لذا در راستای اطلاع از هزینه عمل هیستروسکوپی بهتر است به مطب متخصص زنان مراجعه فرمایید.