کیست تخمدان

کیست تخمدان : به طور کلی همه خانم ها در دو سمت رحم خود دو تخمدان دارند که تخمک ها در آن رشد کرده و بالغ می گردند ؛ این تخمک ها تا زمانی که یک خانم به مرحله تولید مثل برسد ، در طول مدت عادت ماهیانه آزاد می شوند.

کیست تخمدان ، کیسه ای است که درون یا بیرون تخمدان پدید می آید و مملو از مایعات می باشد. کيست تخمدان معمولا بدون درد بوده و پس از چند ماه خود به خود برطرف شده و از بین می رود.

البته در مواردی که کیست ها بترکند ، می توانند علائم جدی تری برای فرد در پی داشته باشند.

کیست تخمدان

تخمک گذاری چیست ؟

کیسه های بسیار کوچکی موسوم به فولیکول درون تخمدان قرار دارند که حاوی تخمک بوده و جنس مایع مانندی دارند. با پاره شدن این فولیکول ها در دوره عادت ماهیانه ، تخمک ها از تخمدان آزاد می شوند و به لوله فالوپ ( لوله های رحمی ) وارد می شوند ؛ به فرآیند ورود تخمک ها از تخمدان به لوله فالوپ ، تخمک گذاری گفته می شود.

لازم به ذکر است هیپوتالاموس مغز ؛ موظف به ترشح هورمون هایی است که وظیفه کنترل تخمک گذاری را بر عهده دارند.

دلایل بروز کیست تخمدان

ممکن است با پاره نشدن فولیکول ها در زمان تخمک گذاری ، مایعات بیشتری در تخمدان جمع شوند که این اتفاق سبب تبدیل شدن آن ها به کیست فولیکولی خواهد شد.

همچنین ممکن است فولیکول از تخمک آزاد گردد ، ولی کیسه دوباره بسته شده و مملو از خون و مایعات گردد. به این نوع کیست ، جسم زرد یا کورپوس لوتئوم نیز گفته می شود.

کیست هایی که در این دو صورت ایجاد شوند ، کیست های فانکشنال هستند که از شایع ترین کیست های تخمدان محسوب می شوند.

انواع کيست تخمدان

1. کیست های فانکشنال : که خود به دو نوع کیست های فولیکولی و کیست های لوتئال تقسیم بندی می شوند.
  2. کیست های پاتولوژیک : که شامل کیست های درموئید و کیست های آدنوما هستند.

علائم کیست تخمدانکیست تخمدان

معمولا کیست های کوچک علائم خاصی ندارند ، اما به طور کلی می توانند علائمی همچون نفخ ، تورم ، فشار و درد در ناحیه تحتانی شکم را در پی داشته باشند.

در برخی موارد ممکن است کیست ، موجب چرخیدن تخمدان شود که در این حالت بیمار با درد شدید ، تهوع و استفراغ مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است درد ناشی از کيست تخمدان می تواند ضعیف ، قوی یا مقطعی باشد ، البته توجه داشته باشید که در صورت ترکیدن کيست تخمدان ، بیمار با درد شدید و ناگهانی مواجه خواهد شد.

از علائم نادر کیست تخمدان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• درد در ناحیه لگنی
  • حساس شدن سینه ها
  • مسدود شدن مثانه یا روده
  • درد در طول دوره قاعدگی
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • بالا رفتن غیر قابل توجیه وزن
  • درد خفیف در ناحیه کمر و ران پا
  • احساس درد در طول رابطه جنسی

غالبا همه خانم ها در دوره ای از زندگی خود کيست تخمدان داشته اند ؛ به همین جهت باید برای کنترل سلامت خود به طور مرتب به پزشک جراح و متخصص زنان مراجعه کنند.

پزشک متخصص زنان با انجام معاینات بالینی و همچنین بررسی جواب آزمایش هایی همچون سونوگرافی و غیره میزان سلامت بیمار را سنجیده و در صورت وجود علائم بیماری ، پروسه درمان را آغاز می نماید.

20 − پانزده =