کیست تخمدان

کیست تخمدان ، در حقیقت کیسه ای است که حاوی مایعات بوده و در داخل خود تخمدان یا بر روی سطح آن پدید می آید. به طور کلی همه خانم ها در دو سمت رحم خود دارای دو تخمدان هستند که در هر یک از آن ها تخمک ها رشد و نمود می یابند. دکتر فزرانه حسینی اصل جراح و متخصص زنان بوده و قادر است در رفع این مشکل به شما کمک کند.

كيست تخمدان

فولیکول ها در واقع کیسه های کوچک موجود در داخل تخمدان هستند که جنس آن ها حالت مایع داشته و حاوی تخمک هستند.

لازم به ذکر است که فولیکول های موجود در هر تخمدان ، طی ادوار قاعدگی ( در طول سال هایی که یک زن قدرت باروری دارد ) ؛ پاره شده و در نتیجه تخمک های داخل آن از تخمدان آزاد می شوند.

به فرآیند آزاد شدن تخمک از تخمدان ، تخمک گذاری اطلاق می شود.

حال آن که گاهی اوقات ، این فولیکول ها طی سیکل ماهیانه پاره نشده و بنابراین تخمکی آزاد نمی کنند ؛ لذا مایعات بیشتری در داخل آن ها تجمع یافته و به کیست های فولیکولی تبدیل می شود.

البته در برخی موارد فولیکول ها پاره شده و تخمک آزاد می کنند ، اما کیسه آن ها حل نشده و مجددا منعقد می گردد و با مایعات دیگری همچون خون پر می شود که این نوع از کیست های تخمدان به کیست های جسم زرد ( کورپوس لوتئوم ) موسوم می باشند.

کیست تخمدان

تفاوت کیست تخمدان با فیبروم رحم چیست؟

از آن جایی که بیشتر بیماری های مربوط به رحم دارای نشانه های یکسان و شبیه به هم هستند ممکن است سردرگمی ایجاد شود، به همین علت باید برای تشخیص نوع بیماری به یک جراح و متخصص زنان متبحر و با تجربه مراجعه شود.
اصلی ترین تفاوت این دو در شکل و نوع آن ها است. همانطور که در متن فوق اشاره شد کیست ها، کیسه هایی پر از مایع هستند در حالی که فیبروم رحم تومور های سفت و فشرده می باشند که از بافت های همبند و سلول های عضلانی داخل رحم به وجود می آیند.
تنها شباهت این دو با یک دیگر محل ایجاد درد می باشد که هر دوی آن ها باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و زیر شکم می شوند.

علت ایجاد کیست تخمدان

شایع ترین عللی که می تواند باعث ایجاد این عارضه در بدن شود عبارت اند از:

• مشکلات هورمونی

در صورت داشتن مشکلات هورمونی یا مصرف دارو های خاص در زمان تخمک گذاری ممکن است کیست های عملکردی ایجاد شود. این کیست ها معمولا به مرور زمان و بدون درمان خاصی از بین می روند.

• آندومتریوز

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند ممکن است دچار نوعی کیست به نام آندومتریوما شوند. بافت آندومتریوز ممکن است به تخمدان اتصال پیدا کرده و شروع به رشد کردن کند. همچنین می تواند در طول برقراری رابطه جنسی یا قاعدگی درد ایجاد نماید.

• بارداری

در اثر بارداری ممکن است کیست نیز برای حمایت از بارداری و کمک به تشکیل جفت به وجود بیاید. گاهی اوقات ممکن است تا چندین ماه بعد از زایمان نیز بر روی تخمدان باقی بماند که ممکن است نیاز باشد آن را با استفاده روش های متفاوت برداشت. با این حال می توان گفت این نوع کیست ها خطرناک نیستند و به راحتی بر طرف می شوند.

• عفونت شدید لگن

عفونت ها نیز با گسترش و ورود به لوله های فالوپ و تخمدان ها می توانند موجب ایجاد کیست شوند.

انواع کيست تخمدان

• کیست های فانکشنال : لازم به ذکر است به طور کلی به کیست هایی که در هر یک از شرایط فوق الذکر به وجود می آیند ، کیست های فانکشنال گفته می شود که از متداول ترین انواع کیست تخمدان محسوب می شوند. این کیست ها ، خود به دو نوع کیست های فولیکولی و کیست های لوتئال تقسیم بندی می شوند.

كيست تخمدان

• کیست های پاتولوژیک : نوع دیگری از کیست های تخمدان به کیست های پاتولوژیک مصطلح می باشند که خود بر دو نوع کیست های درموئید و کیست های آدنوما می باشند.
      • کیست های درموئید : این کیست ها ، شایع ترین کیست های پاتولوژیک هستند که عمدتا خوش خیم بوده و در خانم هایی که کمتر از 30 سال سن دارند نمود می یابند و تنها را ه درمان آن ها انجام جراحی می باشد.
      • کیست های آدنوما : این کیست ها در فضای بیرون تخمدان رشد می کنند و به جداره بیرونی آن متصل هستند ؛ لذا از آن جا که در بیرون تخمدان نمود می یابند می توانند به رشد قابل توجهی رسیده و در موارد معدودی حالت سرطانی نیز بگیرند.

این کیست ها نیز با جراحی برداشته می شوند و عموما در خانم های 40 سال به بالا شیوع بیشتری دارند.

علائم کیست تخمدان

معمولا کیست های کوچک علائم خاصی ندارند ، اما به طور کلی می توانند علائمی همچون نفخ ، تورم ، فشار و درد در ناحیه تحتانی شکم را در پی داشته باشند.

در برخی موارد ممکن است کیست ، موجب چرخیدن تخمدان شود که در این حالت بیمار با درد شدید ، تهوع و استفراغ مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است درد ناشی از کيست می تواند ضعیف ، قوی یا مقطعی باشد ، البته توجه داشته باشید که در صورت ترکیدن آن ها ، بیمار با درد شدید و ناگهانی مواجه خواهد شد.

كيست تخمدان

از علائم نادر کيست تخمدان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• درد در ناحیه لگنی
  • حساس شدن سینه ها
  • مسدود شدن مثانه یا روده
  • درد در طول دوره قاعدگی
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • بالا رفتن غیر قابل توجیه وزن
  • درد خفیف در ناحیه کمر و ران پا
  • احساس درد در طول رابطه جنسی

غالبا همه خانم ها در دوره ای از زندگی خود کيست تخمدان داشته اند ؛ به همین جهت باید برای کنترل سلامت خود به طور مرتب به پزشک جراح و متخصص زنان مراجعه کنند.

پزشک متخصص زنان با انجام معاینات بالینی و همچنین بررسی جواب آزمایش هایی همچون سونوگرافی و غیره میزان سلامت بیمار را سنجیده و در صورت وجود علائم بیماری ، پروسه درمان را آغاز می نماید.

کیست تخمدان

دکتر فرزانه حسینی اصل بهترین متخصص زنان اهواز و از برترین پزشکان زنان در استان خوزستان به شمار می روند. بانوان محترم اهوازی می توانند به منظور درمان بیماری های زنان به طیب خاطر به مطب ایشان رجوع فرمایند.

درمان کیست تخمدان

به طور کلی ، مبتنی بر سن و وزن بیمار و نیز وضعیت کیست ها و شرایط زناشویی ؛ راهکارهای درمانی متفاوتی در راستای درمان آن وجود دارد.

درمان کیست تخمدان با دارو

آن دسته از کیست های تخمدان که دارای دیواره ای مسطح و نازک هستند ، جزو کیست های تخمدان ساده تلقی می گردند ؛ این دسته از کیست ها غالبا به خودی خود برطرف می گردند و مستلزم درمان بخصوصی نمی باشند.

البته در برخی موارد این کیست ها نسبت به حد معمول ، بزرگ تر شده و در نتیجه ؛ علائمی اعم از نوسان در سیکل ماهیانه و درد در ناحیه زیر شکم و گاهی اوقات لکه بینی را به دنبال خواهند داشت.

در چنین مواردی با دارودرمانی و تجویز قرص های ضدبارداری ، می توان این عارضه را به سهولت درمان نمود.

از قرص های ضدبارداری ، می توان به عنوان بدیهی ترین و معمول ترین روش درمانی جهت کنترل و درمان کیست تخمدان اشاره نمود.

لازم به ذکر است برخلاف تصور عموم و ذهنیت نادرستی که نسبت به قرص های ضدبارداری وجود دارد ، به طور کلی این قرص ها عوارض چندانی ندارند و سبب ناباروری نخواهند شد.

كيست تخمدان

در چه مواردی برای درمان کیست های تخمدان نیاز به انجام جراحی ضرورت دارد ؟

چنانچه این عارضه با علائم غیرطبیعی همراه باشد ؛ به عنوان مثال در صورتی که دردهای شکمی و لگنی در پی آن حادث گردد ، فرد دچار خونریزی داخل شکمی شود یا این که که کیست پاره شود ؛ احتمالا نیاز به انجام جراحی کیست تخمدان خواهد بود.

همچنین در مواردی که کيست دچار پیچ خوردگی متناوب شده و به دنبال آن کیست و پریتون با کم خونی مواجه شوند ، در ابتدا توصیه به استراحت می گردد ؛ در صورتی که با وجود استراحت ، بازهم درد ناشی از پیچ خوردگی کیست تداوم داشته باشد و به حالت تهوع ، استفراغ و درد بیانجامد ؛  انجام این عمل ، الزام پیدا خواهد کرد.

از دیگر مواردی که لزوم انجام جراحی کيست تخمدان را ضروری می سازد ، بزرگ شدن بیش از اندازه آن ها و عدم پاسخگویی آن به درمان های طبی می باشد.