کیست تخمدان

کیست تخمدان : به طور کلی همه خانم ها در دو سمت رحم خود دو تخمدان دارند که تخمک ها در آن رشد کرده و بالغ می گردند ؛ این تخمک ها تا زمانی که یک خانم به مرحله تولید مثل برسد ، در طول مدت عادت ماهیانه آزاد می شوند.

کيست تخمدان ، کیسه ای است که درون یا بیرون تخمدان پدید می آید و مملو از مایعات می باشد. کيست تخمدان معمولا بدون درد بوده و پس از چند ماه خود به خود برطرف شده و از بین می رود.

البته در مواردی که کیست ها بترکند ، می توانند علائم جدی تری برای فرد در پی داشته باشند.

تخمک گذاری چیست ؟

کیسه های بسیار کوچکی موسوم به فولیکول درون تخمدان قرار دارند که حاوی تخمک بوده و جنس مایع مانندی دارند. با پاره شدن این فولیکول ها در دوره عادت ماهیانه ، تخمک ها از تخمدان آزاد می شوند و به لوله فالوپ ( لوله های رحمی ) وارد می شوند ؛ به فرآیند ورود تخمک ها از تخمدان به لوله فالوپ ، تخمک گذاری گفته می شود.

لازم به ذکر است هیپوتالاموس مغز ؛ موظف به ترشح هورمون هایی است که وظیفه کنترل تخمک گذاری را بر عهده دارند.

دلایل بروز کیست تخمدان

ممکن است با پاره نشدن فولیکول ها در زمان تخمک گذاری ، مایعات بیشتری در تخمدان جمع شوند که این اتفاق سبب تبدیل شدن آن ها به کیست فولیکولی خواهد شد.

همچنین ممکن است فولیکول از تخمک آزاد گردد ، ولی کیسه دوباره بسته شده و مملو از خون و مایعات گردد. به این نوع کیست ، جسم زرد یا کورپوس لوتئوم نیز گفته می شود.

کیست هایی که در این دو صورت ایجاد شوند ، کیست های فانکشنال هستند که از شایع ترین کیست های تخمدان محسوب می شوند.

انواع کيست تخمدان

1. کیست های فانکشنال : که خود به دو نوع کیست های فولیکولی و کیست های لوتئال تقسیم بندی می شوند.
  2. کیست های پاتولوژیک : که شامل کیست های درموئید و کیست های آدنوما هستند.

علائم کیست تخمدان

معمولا کیست های کوچک علائم خاصی ندارند ، اما به طور کلی می توانند علائمی همچون نفخ ، تورم ، فشار و درد در ناحیه تحتانی شکم را در پی داشته باشند.

در برخی موارد ممکن است کیست ، موجب چرخیدن تخمدان شود که در این حالت بیمار با درد شدید ، تهوع و استفراغ مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است درد ناشی از کيست تخمدان می تواند ضعیف ، قوی یا مقطعی باشد ، البته توجه داشته باشید که در صورت ترکیدن کيست تخمدان ، بیمار با درد شدید و ناگهانی مواجه خواهد شد.

از علائم نادر کيست تخمدان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• درد در ناحیه لگنی
  • حساس شدن سینه ها
  • مسدود شدن مثانه یا روده
  • درد در طول دوره قاعدگی
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • بالا رفتن غیر قابل توجیه وزن
  • درد خفیف در ناحیه کمر و ران پا
  • احساس درد در طول رابطه جنسی

غالبا همه خانم ها در دوره ای از زندگی خود کيست تخمدان داشته اند ؛ به همین جهت باید برای کنترل سلامت خود به طور مرتب به پزشک جراح و متخصص زنان مراجعه کنند.

پزشک متخصص زنان با انجام معاینات بالینی و همچنین بررسی جواب آزمایش هایی همچون سونوگرافی و غیره میزان سلامت بیمار را سنجیده و در صورت وجود علائم بیماری ، پروسه درمان را آغاز می نماید.

دکتر فرزانه حسینی اصل بهترین متخصص زنان اهواز و از برترین پزشکان زنان در استان خوزستان به شمار می روند. بانوان محترم اهوازی می توانند به منظور درمان بیماری های زنان به طیب خاطر به مطب ایشان رجوع فرمایند.

درمان کیست تخمدان

به طور کلی ، مبتنی بر سن و وزن بیمار و نیز وضعیت کیست ها و شرایط زناشویی ؛ راهکارهای درمانی متفاوتی در راستای درمان کیست تخمدان وجود دارد.

درمان کیست تخمدان با دارو

آن دسته از کیست های تخمدان که دارای دیواره ای مسطح و نازک هستند ، جزو کیست های تخمدان ساده تلقی می گردند ؛ این دسته از کیست ها غالبا به خودی خود برطرف می گردند و مستلزم درمان بخصوصی نمی باشند.

البته در برخی موارد این کیست ها نسبت به حد معمول ، بزرگ تر شده و در نتیجه ؛ علائمی اعم از نوسان در سیکل ماهیانه و درد در ناحیه زیر شکم و گاهی اوقات لکه بینی را به دنبال خواهند داشت.

در چنین مواردی با دارودرمانی و تجویز قرص های ضدبارداری ، می توان کیست تخمدان را به سهولت درمان نمود.

از قرص های ضدبارداری ، می توان به عنوان بدیهی ترین و معمول ترین روش درمانی جهت کنترل و درمان کیست تخمدان اشاره نمود.

لازم به ذکر است برخلاف تصور عموم و ذهنیت نادرستی که نسبت به قرص های ضدبارداری وجود دارد ، به طور کلی این قرص ها عوارض چندانی ندارند و سبب ناباروری نخواهند شد.

در چه مواردی برای درمان کیست های تخمدان نیاز به انجام جراحی ضرورت دارد ؟

چنانچه کيست تخمدان با علائم غیرطبیعی همراه باشد ؛ به عنوان مثال در صورتی که دردهای شکمی و لگنی در پی آن حادث گردد ، فرد دچار خونریزی داخل شکمی شود یا این که که کیست پاره شود ؛ احتمالا نیاز به انجام جراحی کیست تخمدان خواهد بود.

همچنین در مواردی که کيست تخمدان دچار پیچ خوردگی متناوب شده و به دنبال آن کیست و پریتون با کم خونی مواجه شوند ، در ابتدا توصیه به استراحت می گردد ؛ در صورتی که با وجود استراحت ، بازهم درد ناشی از پیچ خوردگی کیست تداوم داشته باشد و به حالت تهوع ، استفراغ و درد بیانجامد ؛  انجام جراحی کيست تخمدان ، الزام پیدا خواهد کرد.

از دیگر مواردی که لزوم انجام جراحی کيست تخمدان را ضروری می سازد ، بزرگ شدن بیش از اندازه کيست تخمدان و عدم پاسخگویی آن به درمان های طبی می باشد.